Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
|
Bιτσέντζου Κορνάρου ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Υλικό: Aetossss, Nena_in_nefeli Σελίδα: Nena_in_nefeli |
|
||||||
Πολλά ονόματα, πολλές ιδιότητες.Ο δίκταμος φυτρώνει άφθονος στις απότομες πλαγιές του Αγιερινιώτικου φαραγγιού, καθώς και στα γκρεμνά πάνω από το χωριό Κουστογέρακο, που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του φαραγγιού ακόμη και στους βράχους της παραλίας της πανέμορφης Σούγιας που είναι και το τέλος αυτής της χαράδρας.Η συλλογή του είναι δουλειά επικίνδυνη και γίνεται κυρίως τον Αύγουστο που είναι ανθισμένος από ανθρώπους που έχουν εξοικειωθεί στην αναρρίχηση με σκοινιά. Λόγω αυτής της επικινδυνότητας πήρε και το όνομα "έρωντας", γιατί πρέπει να 'χει κανείς το πάθος του έρωτα για ν' αποφασίσει να διακινδυνέψει τη ζωή του για να το μαζέψει.Η συλλογή του γινόταν και γίνεται με σκοπό το εμπόριο, τόσο εντός Ελλάδας, όσο και στο εξωτερικό.Σήμερα ο άγριος δίκταμος δεν επαρκεί για τι ανάγκες του εμπορίου γι' αυτό καλλιεργείται όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά και στην Αλγερία, την Γαλλία κ.α. Το αιθέριο έλαιο του δίκταμου χρησιμεύει στην αρωματοποιία και για τον αρωματισμό διαφόρων ποτών, ιδίως του βερμούτ.Το δίκταμνο είναι εξαιρετικό ρόφημα, ιδιαίτερα γνωστό για τις αρωματικές αλά και τις θεραπευτικές του ιδιότητες.Θεωρείται αντισπασμωδικό και τονωτικό.Στην Κρήτη το ονομάζουν και επουλωτικό των θεών, λόγω της επουλωτικής του δράσης.Οι παλαιότεροι το χρησιμοποιούσαν με τη μορφή καταπλάσματος σαν αιμοστατικό και επουλωτικό, γι' αυτό ακούγεται και με το όνομα σταματόχορτο.Διηγούνται ιστορίες γι' αγρίμια, που λαβωμένα από τα βέλη κυνηγών, έτρωγαν δίκταμο κι η ακίδα του βέλους έπεφτε από το σώμα τους.Οι θαυματουργικές του ιδιότητες αναφέρονται από πολλούς αρχαίους συγγραφείς όπως είναι ο Όμηρος, ο Αριστοτέλης, ο Ευριπίδης, ο Θεόφραστος, ο Βιργίλιος, ο Πλούταρχος, ο Διοσκουρίδης, ο Γαληνός κ.α Το αναφέρουν σαν αποτελεσματικό στις παθήσεις των νεφρών, των εντέρων για τις δηλητηριάσεις κ.α., κάτι που έχει εξακριβωθεί από τους σύγχρονους μελετητές, γι' αυτό στην Κρήτη συνηθίζουν να το προσφέρουν σαν ρόφημα.Κατά την μυθολογία ήταν αφιερωμένος στη θεά Άρτεμη γιατί βοηθούσε , όπως κι εκείνη στον τοκετό. Για τον ίδιο λόγο οι αρχαίοι παρίσταναν το άγαλμα της θεάς με στεφάνι από δίκταμο. |
||||||
Μες του Μαγιού τις μυρωδιές |
Κείμενα και εικόνες:Αetossss και 1959 : Σελίδα:nena_in_nefeli
|
MIΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
|
||
Βόρεια μεγάλη είσοδος με τον εξώστη και το "τελωνείο". |
||
Οι χρονικές περίοδοι για την προϊστορική Κρήτη μπορεί να διαιρεθούν χρονικά, ύστερα από πρόταση του καθηγητή Πλάτωνα με βάση τις μεγάλες καταστροφές και την ζωή των Μινωικών Ανακτόρων ως εξής: Νεολιθική εποχή (6000-2600 π.Χ) Μινωική εποχή: (2600-1000 π.χ.) |
||
ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
(6000-2600π.χ.)
Η Κρήτη φαίνεται πως κατοικήθηκε για πρώτη φορά στη Νεολιθική εποχή από την 6η Χιλιετηρίδα π.χ. |
||
Θεατρική περιοχή στη βορειοδυτική πλευρά |
ΠΡΟΑΝΑΚΤΟΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
|
|
ΠΑΛΑΙΟΑΝΑΚΤΟΡΙKH ΕΠΟΧH
Οι ανασκαφές έχουν ανακαλύψει 4 μεγάλα ανάκτορα: Χαρακτηριστικά της εποχής είναι τα πήλινα αναθήματα που βρέθηκαν στα ιερά των κορυφών. Χρησιμοποιείται αρχικά η ιερογλυφική γραφή που εξελίσεται σε γραμμική.
|
||
Νεοανακτορική εποχή
Η pax minoica επικράτησε στο νησί και έκανε κατορθωτή την μεγάλη πολιτιστική εξέλιξη. |
||
Στην κεραμική αναπτύσσονται ο Θαλασσινός ρυθμός ο ρυθμός της χλωρίδας και στην τελευταία φάση της περιόδου ο ανακτορικός.
|
||
ΜΕΤΑΝΑΚΤΟΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Μετά την τελική καταστροφή οι Αχαιοί χτίζουν σε άλλες θέσεις τα Μυκηναϊκά τους κέντρα. |
||
ΜΙΝΩΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΘΕΟΤΗΤΕΣ
Έχουμε τη Δίκτυνα και τη Βριτόμαρτι. Η πρώτη κατοικεί στο ιερό βουνό Δίκτυ, εκεί που γεννήθηκε ο νεαρός Θεός. |
||
Ο νεαρός θεός άλλοτε ονομάζεται Βέλχανος ο Υάκινθος, Ατυμνος, Αρβιος, Τάλως.
Aλλες φορές με την μορφή Περιστεριού.
|
||
ΙΕΡΑ ΣΥΜΒΟΛΑ
Ίσως από τη λέξη λάβρυς να προέρχεται η λέξη λαβύρινθος. |
||
ΤΟΠΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ-ΓΙΟΡΤΕΣ
|
||
> |
ΤΑΥΡΟΚΑΘΑΨΙΑ
Η σημαντικότερη γιορτή ήταν οι Ταυρομαχίες ή ταυροπαιδείες. Ήταν παιχνίδια και αγώνες με ταύρους που γινόταν την άνοιξη. Το αγώνισμα βασίζεται στην ιερότητα του ταύρου και στις λατρείες της γονιμότητας. ?νδρες και γυναίκες πιάνονται απο τα κέρατα του ζώου και πηδούν πάνω στην ράχη του, ξαναπέφτοντας στην γή άοπλοι. Οι τελετουργίες της γονιμότητας και ο μύθος του έρωτα της Πασιφάη προς τον ταύρο έχουν ίσως σχέση με τα Ταυροκαθάψια. Ο ταύρος θυσιάζεται μετά το τέλος της ταυρομαχίας. Η Κρητική ταυρομαχία είναι ένα ευγενικό και χαριτωμένο παιχνίδι σύμφωνα με το χαρακτήρα του Μινωϊκού πολιτισμού |
|
ΑΜΑΛΘΕΙΑ Με το γάλα της μεγάλωσε ο Δίας . Το κέρατο της "κέρας της Αμάλθειας" θεωρείται το σύμβολο της γονιμότητας και της αφθονίας. |
||
ΔΙΑΣ
Ο πρώτος τωνν Ολύμπιων θεών. Πατέρας του ο Κρόνος. Μητέρα του η Ρέα. η σχέση του με την κρήτη είναι σημαντική. Για να γλιτώσει η Ρέα το νεογέννητο παιδί της από το στόμα του κρόνου το κρύβει σε βαθύ σπήλαιο. Οι Νύμφες στο βουνό Δίκτυ της Κρήτης το κοιμίζουν. Οι Κουρήτες και οι Κορυβάντιες χτυπούν τις ασπίδες τους και τα ξίφη τους για να καλύψουν τις φωνές του νεογέννητου. Τρέφεται με το γάλα της Αμάλθειας.Στα βουνά της Κρήτης στην Ίδα και στο Δίκτυ θα μεγαλώσει και θα ξεκινήσει για τον αγώνα εναντίον του πατέρα του και των γιγάντων. |
||
ΤΑΛΩΣ
Ο χάλκινος γίγαντας που φυλάει τις ακτές της Κρήτης. Φτάχτηκε απο τον Ήφαιστο. Τρείς φορές τη μέρα πηγαίνει απο τη μια άκρη του νησιού στην άλλη για να μην αφήσει κανένα ξενό να βγεί στη στεριά . Έχει μια μοναδική φλέβα για να περνάει το αίμα που κλείνει με ένα καρφί. Ο Τάλως πεθαίνει όταν η Μήδεια με τα μαγικά της βότανα τον σπρώχνει να βγάλει το καρφί. |
||
ΘΗΣΕΑΣ - ΑΡΙΑΔΝΗ
Ο Θησέας είναι ένας Αθηναίος ήρωας γιός του Βασιλιά της Αθήνας, Αιγέα. Του έλαχε να είναι ένας απο τους 7 νέους που έπρεπε να σταλθούν στην Κρήτη για να σκοτωθούν απο το Μινώταυρο. Με την βοήθεια της Αριάδνης, κόρη του Μίνωα, που του έδωσε ένα κουβάρι κλωστή (μίτο) και ένα σπαθί. , μπόρεσε να επίστρεψει πίσω δένοντας το μίτο στην έισοδο. |
||
ΜΙΝΩΤΑΥΡΟΣ Ο Μινώταυρος είναι ένα τέρας με κεφάλι Ταύρου και σώμα ανθρώπου μητέρα του η Πασιφάη, γυναίκα του Μίνωα, πατέρας του ο Ταύρος που έστειλε οργισμένος ο Ποσειδώνας για να καταστρέψει το Νησί της Κρήτης, τιμωρώντας έτσι τον Μινώα. Ζούσε στο Λαβύρινθο. Εκεί κατασπάρασε τους 7 νέους και τις 7 νέες που πλήρωνε σαν φόρο υποτέλειας η Αθηνά στον Μίνωα. Σκοτώνεται απο το Θησέα με την βοήθεια της Αριάδνης. |
||
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Από τις έρευνες των παλαιοανακτορικών κέντρων αναπλάθεται μια κοινωνική ζωή, διαμορφωμένη σε τάξεις. Στην ανώτερη βαθμίδα βρίσκονται οι ευγενείς και τα πρόσωπα της βασιλικής οικογένειας. Η Θρησκεία και τα ιερατεία έπαιζαν σημαντικότατο ρόλο ακόμα και στις πολιτικές αποφάσεις. Θεωρείται πιθανότερο ένα πολιτικό κοινωνικό σύστημα θεοκρατικό. Οι Νόμοι ήταν Θεϊκοί και σεβαστοί από όλους. Ο βασιλιάς που ταυτίστηκε με τα χρόνια με το όνομα του Μίνωα ήταν ταυτόχρονα αρχιερέας, αρχιστράτηγος, δικαστής. |
||
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ Ο Πρίγκιπας με τα κρίνα |
||
ΜΙΝΩΑΣ
Κεντρικό πρόσωπο του κρητικού πολιτισμού είναι ο βασιλιάς της Κνωσού ο Μίνωας. Γύρω από το πρόσωπο του δημιουργήθηκαν πολυάριθμοι μύθοι. Γιός και μαθητής του Δία έπαιρνε από αυτόν τους Νόμους για τη διακυβέρνηση του κράτους. Ήταν γνωστή η δικαιοσύνη του και γι αυτό οι αρχαίοι πίστευαν ότι ο Μίνωας ήταν κριτής των νεκρών στον ?δη, μαζί με τον αδερφό του Ροδάμανθυ. |
||
ΜΙΝΩΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΚΡΑΤΙΑ
|
||
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ
Οι πληροφορίες για το ιδιωτικό βίο είναι περιορισμένες. Καλύτερα γνωρίζουμε την οργάνωση της καθημερινής ζωής στα ανάκτορα από ότι στην ύπαιθρο γιατί τα ευρήματα είναι λιγότερα.Ο λαός είναι ποιμενικός γεωργικός και αστικός. |
||
Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ
Υπάρχουν ποικίλες αγροτικές γιορτές για την λατρεία των φυσικών δυνάμεων. Χαρακτηριστικός ο ?χορός των Θεριστών?. Το αγγείο του βρέθηκε στην Αγ. Τριάδα της Μεσσαράς. Τα σπίτια τους ήταν απλά κυρίως ορθογώνια, με την κύρια αίθουσα και τα μικρά συνεχιζόμενα δωμάτια των παιδιών και των γυναικών, το κελάρι με τα πιθάρια και τις στάμνες. Οι γυναίκες κλώθουν και υφαίνουν, όμως βοηθούν και τους άντρες στα περιβόλια και χωράφια. Στο κάθε αγρόκτημα εφαρμόζεται η πολυκαλλιέργεια, λίγη κτηνοτροφία και μελισσοκομεία. Η κρητική χρονιά καθορίζεται από τις τρείς εποχές: την εποχή των βροχών, Νοέμβριο έως Φεβρουάριο, την εποχή της άνθισης, Μάρτιο έως Ιούνιο, την εποχή της ξηρασίας, Ιούλιο έως Οκτώβριο. Καλλιεργούσαν όσπρια σιτάρι, κριθάρι. Είχαν αμπέλια και ελιές. Ο χωρικός της Κρήτης θεωρούσε την ελιά ιερή. Δημητριακά, φρούτα, κρασί, ελιές ήταν τα βασικά της Κρητικής ζωής. |
||
Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
Οι κατοικίες στην πόλη ήταν πιο πυκνές από ότι στις αγροτικές περιοχές και συγκεντρώνουν πληθυσμό μερικών χιλιάδων ατόμων. Εκεί βρισκόταν τα όργανα της εξουσίας. |
||
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΡΗΤΗ
Το μπάνιο της Βασίλισσας |
||
Οι Κυρίες με τα γαλάζια
Παριζιάνα
|
||
ΜΙΝΩΪΚΗ ΓΡΑΜΜΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
Κατά την πρώτη Νεοανακτορική φάση χρησιμοποιήθηκε η ιερογλυφική γραφή. Οι ιερογλυφικοί χαρακτήρες στην πορεία απλοποιήθηκαν και εφαρμόστηκαν συλλαβογράμματα και προσδιοριστικά στοιχεία.. Έχουμε το Γραμμικό σύστημα Β που στην Κρήτη χρησιμοποιήθηκε μόνο στην Κνωσσό.
Υποθέσεις μόνο έχουν διατυπωθεί για την Γραμμική Α μια γλωσσα πολύ διαφορετική απο τις αρχαίες γλώσσες χωρίς ακόμα να έχει αποκρυπτογραφηθεί. |
||
Τα στοιχεία της γραφής Α βρέθηκαν σε πήλινες πινακίδες ή σε ιερά σκεύη. Τα κυριότερα βρέθηκαν στα ανάκτορα της Φαιστού, στην Αγ. Τριάδα και στη Ζάκρο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και ο δίσκος της Φαιστού. Τα κείμενα της Γραμμικής Β που αποκρυπτογραφήθηκαν έχουν λογιστικό ή θρησκευτικό χαρακτήρα |
||
Ο ΔΙΣΚΟΣ ΤΗΣ ΦΑΙΣΤΟΥ Παρά την εμφάνιση των γραμμικών συστημάτων κατά την τελευταία φάση της Παλαιοανακτορικής περιόδου η ιερογλυφική εξακολούθησε να χρησιμοποιείται για τα ιερά κείμενα. Ένα σπουδαίο δείγμα ιερογλυφικού κειμένου που ανήκει στην πρώτη Νεοανακτορική περίοδο είναι ο Δίσκος της Φαιστού. Ανακαλύφθηκε το 1908. |
||
Υλικό-Κείμενα: Aetossss - Σελίδα: Nena_in_nefeli |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου